SOLO Langdistanse unicycle club

Hovedsiden:

Unicon 16 dag 4 –Marathon

Dag 4 startet kl 05:40. Det var gjort avtale med hotellet og frokost buffeen var dekket kl 06:00.

Etter en rask frokost syklet jeg og unibuddy Alan Hogan opp til stadion hvor bussen til Bolzano hadde avgang 07:15.

Ryttere som venter på transport

Vell framme i Bolzano  08:15 var det bare å finne igjen hjulet sitt i transport bilen å gjøre seg klar.

Som tidliger sagt så hadde jeg bestemt meg for å kjøre på 127 lettvekts krank og etter at jeg hadde sett ruta fra bussen og snakket med Cato Tveit –(vinner av 10 km) var jeg ikke i tvil om at det var riktig valg for meg.

Løypa gikk i en slak stigning hele veien tilbake til Brixen med flere 180 graders svinger.

Dette ville for meg resultert i lavere hastighet i svingene og dårligere total resultat.

En annen ulempe med at løypa stiger så jevnt er at det ikke er noen typiske ”stå og tråkke partier”

Dette gjør at det ikke er like lett å få i gang blodsirkulasjonen til beina eller justere ”stellet” når sykkel buksa kniper.

Jeg startet i pulje nr 2  30 sekunder etter de store profilene på sine girhjul , jeg bestemte meg tidlig for å ligge på en hastighet rundt 21-22 km/t og tråkket til.

Dette fungerte fint de første 1,5 milene selv om jeg ble tatt igjen av en del fra pulje 3 .

Dette var imidlertid ryttere på 29”girhjul eller asiater på lettvekts racere med ekstremt kort krank.(hva de menneskene går på vet jeg ikke men noe må det være)

Jeg lot meg imidlertid ikke stresse og bestemte meg for å kjøre mitt løp og se hva som skjedde senere i rittet.

De neste 2 milene var vi en gruppe på 5-6 ryttere som vekslet på å ligge først og vi hadde omtrent samme tempo. Da vi kom til den eneste bratte bakken var det imidlertid en del som fikk problemer og da vi kom på toppen av bakken var de så sure i beina så de gikk av syklene sine. Da benyttet jeg og en annen fra gruppa oss av situasjonen og stakk fra.Jeg lot han ligge først og hadde hjulet hans med 1,5 meter de neste 5 km .

Dette var det morsomste partiet på hele rittet fordi det gikk gjennom byen Clausen med trange brosteinsgater , fortaus cafer og et yrende folkeliv som heiet oss frem.

Etter det ble vi innformert om at det var 0,5 km til mål og jeg merket at farten begynte å synke  da bestemte jeg meg for å kline til å satte fart opp til 22 km/t igjen. Ulempen med å gjøre det så langt fra mål var at pulsen gikk rett i taket og lå på 170 slag i minuttet ,jeg hadde ikke noe lyst til å slippe han innpå meg igjen så jeg tenkte at nå får det briste eller bære.

Ristet av meg halen siste 5 km

Det holdt heldigvis helt inn og jeg kunne fornøyd konstatere at jeg har gjennomført mitt første marathon i enhjulsykkel vm.

Hva resultatet ble vites ikke i skrivende stund da listene ikke er offisielle enda men det kommer jeg tilbake til.

Vell tilbake på hotellet ble det en Italiensk 5 retters lunsj også rett på spa for å løse opp stive muskler.

I morgen er det vile dag før 100 km på Tirsdag.

Fine sykkelveier har de her .Dette var standaren hele rittet.